הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

אריאלה סגל - תורמת ומתנדבת בלתי נלאית

תחרות "הנואם הצעיר" – מיזם של מועדון רוטרי, אותו מקדמת ומלווה אריאלה סגל, מתנדבת "ידיד לחינוך", בבית הספר "קיסריה", התקיימה בסוף חודש ינואר, במרכז הקהילתי של קיסריה זו השנה  השלישית (ראו כתבה משנת תשע"ז).

בתמונה מימין מתמודד בתחרות

אריאלה מתנדבת גם בחטיבה העליונה של "בית הספר המשותף חוף הכרמל" וגם שם היא מקדמת את תחרות "הנואם הצעיר" זו השנה השנייה.

התחרות עצמה היתה מרתקת ומתוקתקת. אלא שדווקא התהליך הוא שעורר בי ענין רב. כדי להניע מייזם כזה, דרוש שיתוף פעולה הדוק עם מנהל ביה"ס משה חולי וצוות המחנכות של בית הספר, ההורים והקהילה.

 
מימין חבר השופטים ומאחור האולם הגדוש בתלמידים, הורים וחברי הקהילה. משמאל שולחן מזכירוּת התחרות

אריאלה מסכמת את כל זה: "זאת חוויה מטורפתתתתת!!!", חוויה בה מעורב הצוות החינוכי, תלמידי כתות ה' - ו' והשקעה אדירה של כל השותפים, תהליך שמלווה את בית הספר החל מחופשת הקיץ ועד חודש ינואר - השיא - קיום התחרות.

לאריאלה דלת פתוחה ותקציב גם מהחברה לפיתוח קיסריה ומהועד המקומי של היישוב והם יודעים להעריך ולתגמל.
על התהליך לחצו כאן (מומלץ לקרא).

לאלבום התמונות לחצו כאן

ישבתי שעות בביתה של אריאלה, נפעמת מול האנרגיות הבלתי נדלות שלה. עוד לא ראיתי מעורבות קהילתית כל כך אינטנסיבית כמו זו שלה.

ובמה עוד היא עסוקה?

אריאלה משתתפת במסגרת פעילותה הקהילתית בעזרה לחיילים עולים בודדים משרתים ומשוחררים, שהגיעו לארץ בד"כ במסגרת "מסע" או "תגלית".

עם שחרורם החיילים הבודדים צריכים להתמודד כמעט בעצמם מול מציאות לא קלה בארץ, הרחק ממשפחתם.

לצורך כך יזמה אריאלה, בשיתוף תלמידי "בית הספר המשותף חוף הכרמל", מחסן וירטואלי – פלטפורמה שהכינו תלמידי "בית הספר המשותף חוף הכרמל" במסגרת מחוייבות אישית ובו מוצג ריהוט ואביזרים הנתרמים לחיילים, עם שחרורם, לביתם החדש. הריהוט הניתרם נשמר ברובו בבתי התורמים, עד שיידרש ויובל לכתובת המיועדת. כרגע התכנית והאתר בשלבי בנייה והרצה.

מיזם נוסף שעליו היא מנצחת בשיתוף עם מועדון רוטרי, החברה לפיתוח קיסריה והועד המקומי הוא מייזם התנשמות, שמטרתו עזרה לחקלאים וצמצום הצורך בהדברה הכימית של מכרסמים. זהו פרוייקט חינוכי בשיתוף תלמידים מ"בית הספר המשותף חוף הכרמל" שהתנדבו לשמש חונכים לילדי הגן לצורך הפעילות.

 
מימין: תלמידים בוחנים בסקרנות את ארגז הקינון, משמאל: צפייה ומעקב אחר הקינון

אז מי היא אריאלה?

ילידת חיפה. ניהלה בעבר את ביה"ס "אפק" בראש העין, בו ייסדה את מיזם הקיימות, עשייה הקרובה כל כך ללבה והקבועה בחזון בית הספר. היא זכתה בפרסי חינוך והמשיכה לפיקוח באזור נתניה.

אריאלה משלבת את פעילויותיה ההתנדבותיות ב"ידיד לחינוך" עם פעילותה במועדון רוטרי.

עדיין לא ממהרת לצאת לפנסיה ולא שוקטת על שמריה. היא מתנדבת במסגרת "ידיד לחינוך" כבר שנה שישית. בתחילת התנדבותה עבדה עם תלמידים מצטיינים מכתות ג-ד בטיפוח הביטוי הלשוני הכתוּב והדבוּר על פי ייעודיו. משם עברה למייזם "הנואם הצעיר".

מעורה היטב בקהילה ועוזרת בגיוס מתנדבים מהיישוב לעמותה.

מבורכת הקהילה בה היא פועלת. אנחנו עוד נשמע עליה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

השנה השתתפו תלמידי שכבות ה – ו של בית הספר היסודי "קיסריה", שש כתות על מחנכותיהן. הפעילות החלה עוד בחדשי הקיץ. אריאלה נפגשה עם צוות המחנכות ומנהל בית הספר להשתלמות שקיימה ובה תודרכו המחנכות, כיצד לפעול ולהפעיל את התלמידים (השתלמות שאינה מקנה גמול השתלמות). במהלך שנת הלימודים, עד התחרות, פעלו הכתות בצורה מסודרת ורציפה במסגרת מערכת השעות. כל השכבה קיבלה נושאים לבחירה ממאגר של נושאים שצומצמו על ידי המורות, עוד בהשתלמות בקיץ, כשנפגשו להדרכה בנושא הנאום, ביצעו את המשימות הנדרשות, תוך הקפדה על פיתוח מיומנויות הקשורות לסוּגָה העיונית (מאמר עמדה, הצגת עמדה) בכתיבה, דיבור והאזנה לטקסטים. מעבר לחיזוק הדימוי העצמי והמעמד החברתי בכיתה יש כאן ערך מוסף עצום ברכישת מיומנויות של דיבור והאזנה. 

ראו פירוט מיומנויות נרכשות כאן

התנהלו תחרויות כיתתיות ולאט לאט הקבוצה הצטמצמה לכ- 40  תלמידים. בהמשך המאזינים התבקשו לתת משוב משמעותי לקורא. התלמיד רק האזין להתייחסות חבריו. אריאלה סיכמה את המהלך ובסופו ישב הילד והטמיע את הדברים בטקסט שלו.

   
מתמודדת מול הכתה והצוות הפדגוגי

כאן כבר פעלה אריאלה (בתמונות למטה) מול המתמודדים מחוץ למסגרת הכיתתית, עד שהגיעה למספר מתמודדים סופי – שישה תלמידים, ביניהם, לראשונה, גם תלמידה.

ליטוש סופי קבלו המתמודדים ממוטי גלעדי שעסק בצורת הגשת החומר הדָבוּר, עמידה מול קהל, והעיתונאי רוג'ר הרץ ששם דגש על אמינות בטקסט, שניהם מלווים את המייזם מתחילתו ובהתנדבות.

עם סיום התחרות, התקיים בבית הספר מפגש מסכם של כל המהלך. התלמידים מאד התרגשו במעמד זה וסיפרו על החוויה וכיצד נתרמו באופן אישי מכל התהליך, כיצד השתפר הדימוי העצמי שלהם ומעמדם החברתי בכיתה, דברים שמאד נוגעים באריאלה.

תחרות "הנואם הצעיר" היא מייזם ארצי של מועדון רוטרי. אריאלה, ייסדה את סניף המועדון בקיסריה ובחסות רוטרי גם הובילה את התחרות בקיסריה. כל הזוכים בתחרויות היישוביות יתמודדו בתחרות הארצית. בתפקידה כנשיאה ועכשיו כנשיאה מלווה, הביאה את המייזם לקיסריה.

בבית הספר המשותף, ביום קבוע בשבוע, מתפצלים התלמידים, לפי בחירה ויכולות, לכתות העוסקות בריכוז של מורה מהצוות בנושא שמעניין אותם. אחת הכתות מובילה בנושא "הנואם הצעיר" ובה מתכנסים תלמידים מכתות י – יב. אריאלה מנחה את המורה המרכז ואם יש צורך תורמת את חלקה בשטח.

ראו פירוט מיומנויות נרכשות כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חלק מהמיומנויות הנרכשות (מתוך אתר משרד החינוך – תכניות לימודים)

האזנה ודיבור למטרות שונות

הישג נדרש 2כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים

הישג נדרש 3הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית

הישג נדרש 4קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות

הישג נדרש 5הפקת מידע ולמידה מטקסטים כתובים מסוגים שונים בתחומי דעת שונים

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה/חשיבה ביקורתית להעריך את אמינותו של מידע לפי סוג המקור, זהות הכותב, מועד הפרסום
  • חשיבה רפלקטיבית להכיר את עצמו ככותב, להתבונן בתהליכי הכתיבה של עצמו וללמוד כיצד לשפרם
  • סינתזה/אינטגרציה להרחיב משמעות של יצירה על ידי קישורה ליצירות אחרות

מיומנויות תוך אישיות

  • התמדה לשכתב טקסט שכתב עד אשר הוא שבע רצון מתוכנו ומאיכותו
  • מודעות רגשית לזהות רגשות של דמויות ספרותיות על סמך משמעות משתמעת וקריאה פרשנית
  • מסוגלות להאמין ביכולתו לקדם את כישוריו כדובר וכמאזין
  • סקרנות לגלות חיבור פנימי לנושאים הנלמדים ולהתעניין ולהרחיב את ידיעותיו

מיומנויות בין אישיות

  • מעורבות חברתית לגבש דעה מנומקת ביחס לסוגיה חברתית ולדון עם חבריו על דרכים לקדם אותה
  • ניהול שיח להקשיב לאחר, להשתלב בדיבור באופן מוסכם ולהגיב לעניין באופן הולם
  • שיתוף פעולה לשתף פעולה עם אחרים, לדון עימם בסוגיה העולה בטקסט