הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

דורון צ'רקובסקי מגבעתיים למד להתנהל עם תלמידיו בזהירות ובהדרגה

מדבר עם התלמידים לא רק על הצלחות אלא גם על כישלונות

מאת: שושנה רשף

"בדרך כלל מגיעים אלי התלמידים החלשים ביותר: חסרי ענין, חשק ומוטיבציה ללמוד", אומר דורון, "ואני קודם צריך למצוא את הדרך לעניין אותם ולהסביר להם מה היתרונות של לימוד ורכישת ידע. לפעמים אני צריך להקדיש  כמה  מפגשים לרכישת האמון בינינו ורק אז להתקדם בנושא הלימודים.
השנה למשל, הגיע אלי תלמיד  שהתיישב לידי, שם את הראש על השולחן והתחיל לישון. שאלתי אותו: 'מה קרה? יש משהו שמטריד אותך?' והוא ענה: 'הכול בסדר, אני עייף ואין לי כוח, וחוץ מזה מתמטיקה בכלל לא מעניין אותי'.
הסתכלתי עליו חסר אונים ולא ידעתי איך להתחיל, אבל היה לי ברור שקודם כל אני חייב ליצור איתו מגע אישי ולהפוך את המפגש למשהו שיעניין אותו. אז פתאום נחת עלי רעיון, אמרתי לו שגם לי קורה הרבה פעמים שאני עייף, אבל לפעמים יש לי גם בעיות אחרות שמטרידות אותי. הצעתי לו שנבדוק עד כמה הוא עייף ואם יש לו כוח בכלל."

"הוא התחיל להתעניין, איך אני מתכוון לבדוק את זה. אמרתי: 'פשוט מאוד, אתה בטח אוהב ספורט. בוא נעשה תחרות  בהורדת ידיים וכך נבדוק אם באמת אין לך כוח, או שיש איזה סיבה אחרת לחוסר הרצון שלך ללמוד'.
פה הוא כבר התחיל להקשיב ועיניו נפתחו.  בתחרות ביננו הוא "ניצח" בכל הפעמים, ואני הרשיתי לעצמי לנצח פעם אחת כדי להסביר לו שלפעמים גם נכשלים, אבל זו לא הסיבה להפסיק ולנסות להתקדם. את מרבית השיעור הזה הקדשנו לספורט. לאחר הניצחונות שלו אמרתי לו: 'אני רואה שכוח זה לא הבעיה שלך' ואז הוא הודה – 'נכון, אין לי חשק ללמוד'. 'למה'? שאלתי.  'כי אני לא מבין כלום'.  'אז בוא נתחיל מההתחלה ונתקדם בצעדים קטנים'.
היום אנחנו יושבים ופותרים תרגילים, והוא אומר שזה די מעניין ואפילו שמנו לנו מטרה משותפת, להבין קצת מה זה מתמטיקה, ולמה זה טוב בחיים לדעת גם קצת חשבון, ואולי דרך אגב נצליח לתקן גם את הציון. (אבל הציון לא נכנס כמטרה העיקרית למפגשים שלנו – הסברתי לו שלא ידאג, זה יבוא מעצמו, אם יתמיד בדרך החדשה)..."

דורון הוא בן שבעים ושש. אחת לשבוע הוא מגיע לביה"ס שמעוני ומקדיש מזמנו ויכולותיו  לילדים שמגיעים אליו ויושב עם כל  אחד באופן פרטני, כאלה שמתקשים או מפגרים בחומר מסיבה כזו או אחרת. מי שהישגיו נמוכים ורוצה להשתפר, מוצא אצל דורון אוזן קשבת ומענה לצרכיו.
דורון יליד יוגוסלביה /קרואטיה. בפרוץ מלחמת העולם השנייה  חלק ממשפחתו ברחו ושרדו. הוריו היו עם הפרטיזנים. הוא עצמו נמסר בתקופה מסויימת  למשפחה נוצרית ומאוחר יותר  בילה את ילדותו במחנות עבודה של האיטלקים.
כשבגר, התחיל בלימודים עד שסיים בזגרב תואר שני בפיזיקה. כמו כן  היה פעיל בקהילה היהודית ושימש יו"ר ארגון הנוער והסטודנטים שם. בתור שכזה והתפקיד בו שימש, הגיע מספר פעמים לארץ ולבסוף בשנת 1970 גם "עשה עליה", כשהוא לבדו. בארץ הקים משפחה ועבד כמהנדס תוכנה בתעשייה האווירית.

עם בתו ביום הולדתו ה- 70

 

בדצמבר 2006 פרש דורון לגימלאות. מאז עבד במשרות חלקיות בתחום הקרוב להשכלתו. בגמר התפקידים החלקיים, שהפכו עם הזמן מלאים, הרגיש בשלב מסויים פנוי לעשייה אחרת. הוא הגה רעיון להקים קורס בפיסיקה לתלמידים מצטיינים והתלבט למי "למכור" את הרעיון. הוא פנה ל"ויצו מיאמי ביץ" בר"ג, שם בתו מדריכה. הם אהבו את הרעיון והוא התקבל בידיים פתוחות, אבל לא מצא מסגרת להשתלבות ולמימוש הרעיון.

דורון  לא התייאש ופנה לעיריית גבעתיים. איריס אברהם, מ"מ ראש העיר קישרה אותו עם מחלקת הרווחה ומשם הופנה ליונה זילברמן, רכזת "ידיד לחינוך" בגבעתיים. כך הגיע דורון לקטיה, רכזת ומשבצת  המתנדבים בביה"ס שמעוני בעיר.

 

מנהלת הקונגרס מברכת את דורון לרגל זכייתו בפרס ראשון על ההרצאה הטובה ביותר בקונגרס בינלאומי לאבטחת איכות תוכנה ובדיקות תוכנה בספרד 2004

 

 

מאז  תחילת  שנת הלימודים  בשנה הקודמת, הוא שם. אמנם לא לומדים שם פיזיקה, אך משנתבקש לעזור בתחום המתמטיקה, קיבל את המשימה באהבה. כיום הוא מקדיש  יום בשבוע לילדים מכתות ז-ח.

בתחילה, הוא מספר, ניתקל בקשיים, אך עם הזמן הוא למד שצריך סבלנות. רק אחרי תקופת היכרות, הסתגלות ויצירת אמון, נוצר הקשר. הוא מספר שפיתח תובנות על הצורך  בשיחה אישית, כדי להתגבר על מחסום הבושה, דבר שמסייע  לקרב ולהתקרב.

היום מגיעים אליו גם כאלה שסיכוייהם להתקדם ניראו קלושים, אך ההישגים  והשיפור בציונים מדברים בעד עצמם. כך למשל, הוא מציין  ילד שהציון שלו השתנה מ30-40 והגיע ל70.

תוך כדי השיחה  חשבתי לעצמי, מה הישג כזה עושה לילד, ומה ילדים אחרים חושבים על דורון "המורה" ואם כך אפשר להתקדם.

ודורון עצמו? הוא מספר בלהט ובפתיחות על העשייה שלו, גם על הקשיים וכמובן על ההישגים.

הוא מרוצה שהצליח ליצור תקשורת עם כאלה שהסתייגו בהתחלה, התגברו על הפחד, על הבושה וכיום אפילו שואלים שאלות. וכך, אומר דורון, הוא  פיתח גישה משל עצמו, כיצד להתנהל בזהירות ובהדרגה, בשיתוף סיפורים אישיים,  סיפורים גם על כשלונות ולא רק על הצלחות. אלה הדברים שעזרו לו  ביצירת הבנה  עם התלמידים. אלה שאיבדו ביטחון, הוא אומר, צריך לדבר איתם שיאמינו בעצמם  זו הדרך  להתקדם.

"אני כספורטאי, יודע שלהצלחה יש מחיר: עבודה קשה, התמדה וסדר עדיפויות אישי.
התחלתי לעסוק  בספורט בימי התיכון שלי, בגלל כל מיני סיבות : הייתי חלש וחולני כתוצאה משהייה במחנות עבודה בזמן המלחמה. תמיד החטיפו לי מכות.  הילדים מזהים את החלשים וגם אני קיבלתי אז עצה: תתחיל לעסוק בספורט, עצה ששינתה את חיי  – הפכתי לאלוף האוניברסיטה באגרוף. ברור שכבר לא רצו להרביץ לי. יש עוד  סיפורים מהסוג הזה, רציתי רק להדגים עם מה המתנדבים מתמודדים."

דורון ונכדו בונים מצגת בפרויקט קשר רב דורי בבית הספר

"ברור לי שאם אנחנו לא נשתדל ונעשה את העבודה, הילדים האלה  בסוף ינשרו מהמערכת. אנחנו, המתנדבים אולי המחסום האחרון לפני שהם נושרים מהמערכת, ולנשירה עשויות להיות תוצאות חמורות...
את עבודת ההתנדבות במערכת החינוך אני רואה כאתגר לא פחות חשוב ואולי יותר גדול מהעבודה שעשיתי בתעשייה האווירית. כפיזיקאי אני יודע שחוזק השרשרת נמדד בחוזק החוליה החלשה ביותר בה. אם אנחנו רוצים לחזק את השרשרת,  אז  קודם כל חייבים לחזק את החוליות החלשות וזה יהפוך את השרשרת לחזקה יותר, אבל בו זמנית צריך לפתח ולשקוד על חיזוק החוליות המובילות והחזקות, זה יוביל לחברה יותר בריאה וחזקה.
כך שבעצם את עבודתי ההתנדבותית אני רואה כתרומה לבניית שרשרת יותר חזקה, לכן ההתנדבות והנתינה היא קודם כל  עזרה לעצמי ולכל החברה ובשום פנים אסור לראות את זה כעשיית 'טובה' לחלשים".

ועוד משהו: דורון מבקש להוסיף שחשוב לו לציין את שיתוף הפעולה המצויין שיש לו עם המורות למתמטיקה, ועכשיו לדבריו, הוא מסתדר אפילו  עם הקשיים הפיזיים (מציאת מקום פנוי לשבת עם הילדים /ש.ר), מה שמוכיח את המשפט הידוע:" כשרוצים הכל, אז בעצם הכל טוב.

וגם, כמי שבא מתחום הטכנולוגיה, הוא רואה חשיבות רבה גם במקצועות הומניסטיים כמו ספרות, מוזיקה וכיוב'. שני הקצוות  חשובים... וכך יש גם קשר  בהשקעה בשני הקצוות של תלמידים. יש להשקיע ולעזור לקדם את החלשים אך באותה מידה חייבים להשקיע במצטיינים.

בנושא "חיזוק השרשרת -  טיפוח המצטיינים", דורון גם מרצה על:  היקום וזירת המציאות לפי הפיסיקה המודרנית. העקרונות המובילים אותו בנושא זה הם:
Knowledge is power – Education IS Better Future