הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

ראציונאל העמותה

יש בעולם הרבה דברים יפים. עצים ופרחים, אנשים ונופים. ומי שיש לו עיניים פקוחות רואה יום-יום מאה דברים נפלאים לפחות (לאה גולדברג)

ידיד לחינוך - מיזם חברתי חינוכי
גימלאים מתנדבים מסייעים בלמידה, בהעשרה  ובתמיכה אישית
עדכון 2010
רציונל
במערכת החינוך כיום, קיים חסר משמעותי בכוח אדם. הכיתות ברובן עמוסות וחברת הילדים מגוונת ביותר, ההטרוגניות מתפרשת מילדים המחפשים עניין ואתגר לימודי, מצטיינים ועולים חדשים, ועד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
מול כל המגוון הזה עומדת פעמים רבות, מורה יחידה.
במצב נתון זה נאלצת המורה לעבוד עם מרכז הכיתה, כאשר כל המעגל החיצוני נשאר פעמים רבות ללא התייחסות מתאימה.
בעיה כאובה נוספת, המונחת כיום לפתחה של מערכת החינוך.הנה בעיית האלימות בקרב ילדים ובני נוער.
מיזם 'ידיד לחינוך' מבקש לסייע בגישור על פערים לימודיים ובצמצום תופעת האלימות במערכת החינוך.
אנו מעריכים כי עצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים בביה"ס מסייעת בשיפור האווירה.

בישראל כשבע מאות אלף גמלאים, מתוכם כארבע מאות אלף הינם אנשים בשנות השישים והשבעים לחייהם,  בעלי השכלה, מיומנויות וניסיון חיים עשיר. איכות החיים בגילאים אלה הינה בדרך כלל טובה, היצע הפעילויות, הקורסים והעיסוקים המזומנים להם כפעילויות של פנאי, הינו בלתי נדלה, ועם זאת הגמלאי עתיר האנרגיות והמוטיבציה מרגיש צורך ורצון לתרום לחברה ולהיות שותף לעשייה משמעותית. אנשים אלה הם המאגר אליו אנו מכוונים את מאמצינו. רבים מהם כבר מצאו את דרכם לארגוני מתנדבים שונים והם עושים עבודתם נאמנה, תוך תחושת שליחות. אולם יש גמלאים רבים שעדיין אינם מודעים לאפשרות ההתנדבות והצורך לתרום לחברה מיכולתם ומכישוריהם.
אי לכך אנו מציעים למערכת החינוך להיעזר במתנדבי ידיד לחינוך.
שני השותפים יצאו נשכרים ממיזם זה, התלמידים ובית הספר מחד והגמלאים מאידך.

מטרות על
לסייע לתלמיד לטפח דימוי עצמי חיובי
לסייע  לתלמיד לטפח תחושת מסוגלות
לאפשר מפגש בין-דורי לעידוד יחס של כבוד למבוגר ולקשיש בחברה


מטרות אופרטיביות
איתור נקודות חוזק של התלמיד וטיפוחן
התנסות התלמיד בחוויות הצלחה תוך קידומו בתחום הלימודי
טיפוח תרבות השיח הבין-אישי ופיתוח מיומנויות חברתיות

יתרונותיו של גמלאי כמתנדב
המתנדב אינו מזוהה עם הממסד
המתנדב אינו נוקט עמדה שיפוטית
למתנדב מוכנות לתרום מזמנו ומניסיון חייו
המתנדב יכול להוות אוזן קשבת לצרכים ולמצוקות
המתנדב יכול לפתח קשר אישי עם מי שזקוק ורוצה בכך
המתנדב יכול להעניק תחושת ביטחון ושלווה.
המתנדב יכול להוות מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר.




עקרונות פעולה
המתנדבים יפעלו בתחום התעניינותם וכישוריהם בתאום עם הנהלת בית הספר והרכז היישובי
המתנדבים יפעלו לצד המורים אך לא במקומם
הגדרת תפקיד המתנדב תהיה מדויקת ומוסכמת על כולם
התחייבות הדדית של הנהלת המיזם [ מערכות החינוך ] ושל המתנדבים למערך הכשרה והדרכה
פעילות שוטפת ומגוונת המותאמת לקבוצת המתנדבים: טיפוח היחד, שיח מתנדבים - משוב, הערכה, הוקרה והיענות לצרכים משתנים.


תחומי פעולה
המתנדבים יפעלו בתחום הלימודי, תחום ההעשרה ותחום התמיכה האישית
הפעילות תתבצע במסגרת פרטנית וקבוצתית, בתוך הכתה ומחוצה לה, בזמנים ובמקומות, שיסוכמו עם הנהלת בית הספר.

עודכן ב2010 על ידי רכזי והמזכירות הפדגוגית ידיד לחינוך


א.       מודל הפעולה
           1.       כניסה לישוב חדש
           2.       הצגת המיזם בפני מינהל החינוך היישובי והפיקוח על בתי הספר
           3.       איתור וגיוס רכז יישובי.
           4.       פרסום המיזם וגיוס מתנדבים בשיתוף עם הרשות המקומית
           5.       איתור וקביעת בתי הספר שישתתפו במיזם.



ב.       תפקיד הרכז היישובי
           1.       איתור וגיוס מתנדבים, קיום ראיון אישי עם כל מועמד.
           2.       מפגש עם הנהלות בתי הספר , המועמדים להשתתף במיזם - היכרות, הצגת המיזם, קביעת תנאים מחייבים
                     ומינוי איש קשר בית ספרי.
           3.       הכשרת מתנדבים לפני הכניסה לבתי הספר
           4.       מפגש עם אנשי קשר בית ספריים וקביעת נהלים לשיתופי פעולה.
           5.       הצגת המיזם והמתנדבים לפני כל הצוות הבית ספרי.
           6.       התאמה ושיבוץ המתנדב לבית הספר על בסיס משאלותיו של המתנדב וצרכי בית הספר הקולט.
           7.       מעקב אחר פעילות המתנדב וקבלת משוב הן מן המתנדב והן מבית הספר לפחות פעמיים בשנה.
           8.       קיום מפגשי מתנדבים שוטפים במשך השנה.
           9.       השתתפות במפגשים ארציים של רכזי 'ידיד לחינוך'.
           10.    ניהול התקציב השוטף של הקבוצה.
           11.    שיווק ופרסום הפעילות המקומית בקשר הדוק עם הרשות.

שלבים ומחויבות בקליטת המתנדב למיזם
1.       ראיון אישי עם רכז ידיד לחינוך ובדיקת התאמת המתנדב לתפקידו.
2.       התחייבות של יום קבוע בשבוע למשך 4 שעות לפחות.
3.       מחויבות להיות חלק מקבוצת המתנדבים ביישוב.
4.       קשר קבוע עם הגורם המקשר בבית הספר, והשתתפות במשובים  בית ספריים לבים ומחויבות בכניסת בית ספר למיזם
5.       פגישה עם רכז הישוב להגדרת מטרות דרכי עבודה ומיפוי צרכים
6.       בחירת איש קשר מתוך הצוות לשמירת קשר רציף ומתן מענים לרכז ולמתנדבי בית הספר
7.       מפגש צוות להכרת הנושא
8.       יצירת תחושת שייכות וקבלה של המתנדבים במרחב הבית ספרי


א.        תרומת המיזם
           תרומת המיזם לתלמיד
           תלמיד החווה הצלחות יפתח, קרוב לוודאי, דימוי עצמי חיובי, יהיה פחות מתוסכל וממילא פחות אלים.
           התלמיד זוכה לסיוע לימודי פרטני או לעבודה בקבוצה קטנה
           התלמיד זוכה לחיזוקים חיוביים משמעותיים דבר המחזק את הדימוי העצמי שלו; הישגים לימודיים והתנהגות
           נורמטיבית הינם פועל יוצא של דימוי עצמי חיובי.
           התלמיד זוכה בזמן איכות עם איש שיח בוגר ובתמיכה אישית



ב.        תרומת המיזם למתנדב
           ההתנדבות והפעילות במסגרת קהילתית מעניקה למתנדב תחושת שייכות לקבוצה, בהיותו חלק מחבורה בעלת
           מטרות משותפות ושפה משותפת, המדריכה ותומכת בכל אחד מחבריה.
           ההתנדבות מאפשרת עשייה משמעותית בשעות הפנאי ומחזקת במתנדבים את התחושה שהם מסייעים ותורמים.

 לחינוך - מיזם חברתי חינוכי
גימלאים מתנדבים מסייעים בלמידה, בהעשרה  ובתמיכה אישית
עדכון 2010
רציונל
במערכת החינוך כיום, קיים חסר משמעותי בכוח אדם. הכיתות ברובן עמוסות וחברת הילדים מגוונת ביותר, ההטרוגניות מתפרשת מילדים המחפשים עניין ואתגר לימודי, מצטיינים ועולים חדשים, ועד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
מול כל המגוון הזה עומדת פעמים רבות, מורה יחידה.
במצב נתון זה נאלצת המורה לעבוד עם מרכז הכיתה, כאשר כל המעגל החיצוני נשאר פעמים רבות ללא התייחסות מתאימה.
בעיה כאובה נוספת, המונחת כיום לפתחה של מערכת החינוך.הנה בעיית האלימות בקרב ילדים ובני נוער.
מיזם 'ידיד לחינוך' מבקש לסייע בגישור על פערים לימודיים ובצמצום תופעת האלימות במערכת החינוך.
אנו מעריכים כי עצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים בביה"ס מסייעת בשיפור האווירה.

בישראל כשבע מאות אלף גמלאים, מתוכם כארבע מאות אלף הינם אנשים בשנות השישים והשבעים לחייהם,  בעלי השכלה, מיומנויות וניסיון חיים עשיר. איכות החיים בגילאים אלה הינה בדרך כלל טובה, היצע הפעילויות, הקורסים והעיסוקים המזומנים להם כפעילויות של פנאי, הינו בלתי נדלה, ועם זאת הגמלאי עתיר האנרגיות והמוטיבציה מרגיש צורך ורצון לתרום לחברה ולהיות שותף לעשייה משמעותית. אנשים אלה הם המאגר אליו אנו מכוונים את מאמצינו. רבים מהם כבר מצאו את דרכם לארגוני מתנדבים שונים והם עושים עבודתם נאמנה, תוך תחושת שליחות. אולם יש גמלאים רבים שעדיין אינם מודעים לאפשרות ההתנדבות והצורך לתרום לחברה מיכולתם ומכישוריהם.
אי לכך אנו מציעים למערכת החינוך להיעזר במתנדבי ידיד לחינוך.
שני השותפים יצאו נשכרים ממיזם זה, התלמידים ובית הספר מחד והגמלאים מאידך.

מטרות על
לסייע לתלמיד לטפח דימוי עצמי חיובי
לסייע  לתלמיד לטפח תחושת מסוגלות
לאפשר מפגש בין-דורי לעידוד יחס של כבוד למבוגר ולקשיש בחברה


מטרות אופרטיביות
איתור נקודות חוזק של התלמיד וטיפוחן
התנסות התלמיד בחוויות הצלחה תוך קידומו בתחום הלימודי
טיפוח תרבות השיח הבין-אישי ופיתוח מיומנויות חברתיות

יתרונותיו של גמלאי כמתנדב
המתנדב אינו מזוהה עם הממסד
המתנדב אינו נוקט עמדה שיפוטית
למתנדב מוכנות לתרום מזמנו ומניסיון חייו
המתנדב יכול להוות אוזן קשבת לצרכים ולמצוקות
המתנדב יכול לפתח קשר אישי עם מי שזקוק ורוצה בכך
המתנדב יכול להעניק תחושת ביטחון ושלווה.
המתנדב יכול להוות מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר.




עקרונות פעולה
המתנדבים יפעלו בתחום התעניינותם וכישוריהם בתאום עם הנהלת בית הספר והרכז היישובי
המתנדבים יפעלו לצד המורים אך לא במקומם
הגדרת תפקיד המתנדב תהיה מדויקת ומוסכמת על כולם
התחייבות הדדית של הנהלת המיזם [ מערכות החינוך ] ושל המתנדבים למערך הכשרה והדרכה
פעילות שוטפת ומגוונת המותאמת לקבוצת המתנדבים: טיפוח היחד, שיח מתנדבים - משוב, הערכה, הוקרה והיענות לצרכים משתנים.


תחומי פעולה
המתנדבים יפעלו בתחום הלימודי, תחום ההעשרה ותחום התמיכה האישית
הפעילות תתבצע במסגרת פרטנית וקבוצתית, בתוך הכתה ומחוצה לה, בזמנים ובמקומות, שיסוכמו עם הנהלת בית הספר.

עודכן ב2010 על ידי רכזי והמזכירות הפדגוגית ידיד לחינוך


א.       מודל הפעולה
           1.       כניסה לישוב חדש
           2.       הצגת המיזם בפני מינהל החינוך היישובי והפיקוח על בתי הספר
           3.       איתור וגיוס רכז יישובי.
           4.       פרסום המיזם וגיוס מתנדבים בשיתוף עם הרשות המקומית
           5.       איתור וקביעת בתי הספר שישתתפו במיזם.



ב.       תפקיד הרכז היישובי
           1.       איתור וגיוס מתנדבים, קיום ראיון אישי עם כל מועמד.
           2.       מפגש עם הנהלות בתי הספר , המועמדים להשתתף במיזם - היכרות, הצגת המיזם, קביעת תנאים מחייבים
                     ומינוי איש קשר בית ספרי.
           3.       הכשרת מתנדבים לפני הכניסה לבתי הספר
           4.       מפגש עם אנשי קשר בית ספריים וקביעת נהלים לשיתופי פעולה.
           5.       הצגת המיזם והמתנדבים לפני כל הצוות הבית ספרי.
           6.       התאמה ושיבוץ המתנדב לבית הספר על בסיס משאלותיו של המתנדב וצרכי בית הספר הקולט.
           7.       מעקב אחר פעילות המתנדב וקבלת משוב הן מן המתנדב והן מבית הספר לפחות פעמיים בשנה.
           8.       קיום מפגשי מתנדבים שוטפים במשך השנה.
           9.       השתתפות במפגשים ארציים של רכזי 'ידיד לחינוך'.
           10.    ניהול התקציב השוטף של הקבוצה.
           11.    שיווק ופרסום הפעילות המקומית בקשר הדוק עם הרשות.

שלבים ומחויבות בקליטת המתנדב למיזם
1.       ראיון אישי עם רכז ידיד לחינוך ובדיקת התאמת המתנדב לתפקידו.
2.       התחייבות של יום קבוע בשבוע למשך 4 שעות לפחות.
3.       מחויבות להיות חלק מקבוצת המתנדבים ביישוב.
4.       קשר קבוע עם הגורם המקשר בבית הספר, והשתתפות במשובים  בית ספריים לבים ומחויבות בכניסת בית ספר למיזם
5.       פגישה עם רכז הישוב להגדרת מטרות דרכי עבודה ומיפוי צרכים
6.       בחירת איש קשר מתוך הצוות לשמירת קשר רציף ומתן מענים לרכז ולמתנדבי בית הספר
7.       מפגש צוות להכרת הנושא
8.       יצירת תחושת שייכות וקבלה של המתנדבים במרחב הבית ספרי


א.        תרומת המיזם
           תרומת המיזם לתלמיד
           תלמיד החווה הצלחות יפתח, קרוב לוודאי, דימוי עצמי חיובי, יהיה פחות מתוסכל וממילא פחות אלים.
           התלמיד זוכה לסיוע לימודי פרטני או לעבודה בקבוצה קטנה
           התלמיד זוכה לחיזוקים חיוביים משמעותיים דבר המחזק את הדימוי העצמי שלו; הישגים לימודיים והתנהגות
           נורמטיבית הינם פועל יוצא של דימוי עצמי חיובי.
           התלמיד זוכה בזמן איכות עם איש שיח בוגר ובתמיכה אישית



ב.        תרומת המיזם למתנדב
           ההתנדבות והפעילות במסגרת קהילתית מעניקה למתנדב תחושת שייכות לקבוצה, בהיותו חלק מחבורה בעלת
           מטרות משותפות ושפה משותפת, המדריכה ותומכת בכל אחד מחבריה.
           ההתנדבות מאפשרת עשייה משמעותית בשעות הפנאי ומחזקת במתנדבים את התחושה שהם מסייעים ותורמים.