הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

אצל 67% מהתלמידים העובדים עם מתנדבי "ידיד לחינוך" עלה הדמוי העצמי. 67% מהתלמידים העידו על עצמם שהם מבצעים משימות טוב יותר – תוצאות מחקר שערכה ד"ר עירית דיאמנט על עבודת השטח של מתנדבי "ידיד לחינוך"


"איזה כיף שהגעת, אני מאד אוהבת את השעורים האלה, כי אנחנו קצת מדברים וגם לומדים". "זה נותן לי יותר בטחון עצמי ואני מרגיש שמישהו תומך בי, דוחף אותי" - אלה הם רק מעט מהמשפטים שכתבו ילדים במחקר שערכה דר' עירית דיאמנט עבור עמותת המתנדבים הגימלאים במערכת החינוך: "ידיד לחינוך".

בעמותה יותר מאלפיים מתנדבים בשלושים ושלושה ישובים ברחבי הארץ. הנחת היסוד של העמותה היא כי קידום תחושת המסוגלות וטיפוח דמוי עצמי חיובי ישפיעו גם על הישגיהם הלימודיים של התלמידים. התלמידים בבתי הספר זוכים לתשומת לב מרוכזת של המבוגר המתנדב מ"ידיד לחינוך" לפחות אחת לשבוע, תוך הנחה שבזכות מפגש זה, הם יהיו פנויים יותר ללמידה בשאר השעות והימים.

לגימלאים המבוגרים יש אפשרות לתרום מניסיונם בהרבה מאד תחומים, יש להם יותר פנאי והמתנדבים שבהם  יכולים ומוכנים להקדיש את הזמן הזה לעבודתם. הם יכולים לקחת על עצמם תחומים שהמורים בכיתות לא תמיד פנויים אליהם בגלל הכיתות הגדולות ועומס המטלות שמוטל על כתפיהם.

"ידיד לחינוך" בודקת  ומעריכה את עבודתה באופן רצוף ועקבי מאז הקמתה לפני שבע שנים. מטרת מחקר ההערכה שהתקיים השנה, הייתה לסייע בקביעת מדדי הצלחה, שישקפו את האופן שבו רציונאל העמותה בא לידי ביטוי בעבודתם של המתנדבים עם התלמידים. מחקר ההערכה כלל מדגם של  תלמידים, מורים וכמובן, המתנדבים עצמם.

המורות שהשתתפו במדגם דווחו על תחושות של הצלחה בקרב התלמידים בעקבות העבודה עם המתנדבים, והזדמנות לחוות חוויות של הצלחה בעבודה עימם. "המתנדבת מסייעת המון לתלמיד, תורמת לתחושת הביטחון שלו ומעודדת אותו". השינוי המשמעותי ביותר חל בתחום הדימוי העצמי והביטחון העצמי של התלמידים העובדים עם המתנדבים.  
מניתוח הממצאים  מדיווחן של המורות עלה כי –

  • דימוי עצמי - אצל 67% מהתלמידים עלה הדמוי העצמי במידה רבה בעקבות העבודה עם המתנדבים, (18%במידה בינונית).
  • הביטחון העצמי - אצל 65% מהתלמידים עלה הביטחון העצמי במידה רבה (26% במידה בינונית)
  • תחושת המסוגלות - אצל 63%  מהתלמידים עלתה תחושת המסוגלות במידה רבה (21% במידה בינונית).

לדברי דר'  דיאמנט "קריאת דברי המחנכות מעידה על מילוי ציפיותיהן מעבודת המתנדבים מעל ומעבר. הן העידו על השפעתם של המפגשים במנעד רחב של תחומים. ראשית, למרות שלא נשאלו על כך, הן ציינו תכונות אותן מביאים עימם המתנדבים והמתנדבות , תכונות המשפיעות על המפגש עצמו ועל תוצאותיו: רוגע, חום, אהבה, איכפתיות, סבלנות, קשב, נועם ונתינה אמיתית.  "התלמידים מחכים לה בקוצר רוח, מבקשים שתבוא כל יום". המחנכות אף ציינו את התרומה של נוכחות המתנדבים להן עצמם. "המפגשים עם המתנדבת סייעו לי מאד בכתה, ידעתי שיש על מי לסמוך ונהניתי כשהגיעה".

והתלמידים, איזה מסר הם העבירו בעקבות עבודתם עם המתנדבים?

  • 67% העידו על עצמם שהם מבצעים משימות טוב יותר במידה רבה בעקבות עבודתם עם המתנדבים  (19% במידה בינונית)
  • 54% ציינו שהם מבטאים עצמם טוב יותר במידה רבה (33% במידה בינונית)
  • 54% ציינו  גם שהם מסוגלים לעזור לעצמם כעת במידה רבה וסומכים על עצמם.  
  • 88% מהתלמידים ציינו כי הם שמחים לבוא לבית הספר בעקבות העבודה שלהם עם המתנדבים (65% במידה רבה ו- 23% במידה בינונית).

המתנדבים עצמם חשים כי התחום הרגשי הוא התחום העיקרי בו הם תורמים לתלמידים. ברור לכולנו כי התחום הרגשי שזור בתחום הלימודי ובתחום החברתי ומשפיע עליהם.

כמו התלמידים גם המתנדבים ציינו את הקשר שהם הצליחו ליצור עם התלמידים כדבר החשוב ביותר שקרה במפגש, והדגישו כי קשר זה מאפשר לתלמידים לתת בהם אמון ולחוות חוויות של הצלחה המקדמות את התלמידים הן בעבודתם עם המתנדבים והן בסיטואציות נוספות בכתה עצמה.

נראה שלא ניתן לנתק בין התועלת שעבודת המתנדבים מביאה לתלמידים, שהיא כמובן במוקד העשייה שלהם, לבין התועלת בעבודתם ובתרומתה לעבודת הכיתה, ובכללם גם למורה עצמה.