הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

"דליות" וחלליות - מאת: רחלי פוקס משקובסקי

על ביה"ס "דליות" ביוקנעם, שמשתתף באולימפיאדת החלל הארצית, ועל המתנדב גיורא רביב

בביה"ס היסודי "דליות" ביוקנעם, תלמידים מרחפים בחלל, עוברים מכוכב לכוכב כמו "הנסיך הקטן" של אנטואן דה סנט אקזופרי. הדבר קורה בשיעורי מדעים של המורה נחמה דוד. מדובר בקבוצת תלמידי כתות ו', הלומדת במסגרת "תכנית אמירים" – תכנית ארצית, המכוונת לתלמידים סקרנים בעלי יכולות למידה טובות, המעוניינים להרחיב אופקים. נושא העל המדעי של קבוצה זו השנה הוא אנרגיית האור. במסגרת זו משתלבת תכנית חקר החלל, ועמה אולימפיאדת החלל. לצורך ההכנות וההשתתפות הצטרפו לקבוצה כמה תלמידים מכתות ה'. התכנית מתקיימת כבר כמה שנים ביוזמה ובהפקה של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, משרד החינוך, קרן רמון על שם אילן רמון, וסוכנות החלל הישראלית.

המורה נחמה דוד ומתנדב "ידיד לחינוך" גיורא רביב, תושב יוקנעם, הנוטל חלק פעיל בפרוייקט, שניהם נלהבים מאד. "התחרות היא בית ספרית" מספרת נחמה. "לשלב הראשון ניגשים 200 בתי ספר. מאה מתוכם בעלי הניקוד הגבוה ביותר ממשיכים לשלב השני, שבו כל קבוצה נדרשת להכין פרויקט קהילתי. השנה מדובר במפגשי זום בהשראת ספרו של אקזופרי: בעוד 200 שנה "הנסיך הקטן" יבקר כביכול שוב בכוכבים שונים, ובני אדם שחיים עליהם, כביכול, יסבירו לו מה מעשיהם על כל כוכב. הילדים נדרשו לדמיין וליצור את אותם מעשים.

גיורא רביב מצטרף כל שנה לעזרה בהכנות לחידון, שהשנה ניתן לו השם "אולימפיאדה". הוא נתן לקבוצה שיעור על נחיתת רכב החלל הרובוטי על אדמת מאדים, בזום כמובן, כמנהג הימים האלה, ובהמשך הכין שני תלמידים למבחן ב"חדר נפרד". גיורא הוא תושב יוקנעם מזה שש שנים. בעברו שימש כמורה למדעים לכיתות ז' עד יב' באורט הורוביץ בכרמיאל. כשהגיע ליישוב, ביקש להתנדב בתחום המדעים. גבי רוזנפלד, רכזת הקבוצה של "ידיד לחינוך" ביוקנעם, הפנתה אותו לבי"ס "דליות", שם צורף לקבוצת "אמירים" לשיעורי מדעים. "השנה המורה נחמה הדריכה אותי ברזי תכנת הזום, שלא הכרתי" מספר גיורא. "כיום אני יכול לומר, שההוראה והלימוד בזום הם קשים. חסרה האינטראקציה עם התלמידים, וקשה להם להיות מרוכזים מול המסך. הוותק הרב שלי בהוראה עוזר לי לקלוט, מתי התלמידים מקשיבים, ומתי הם במקום אחר... למרות הקושי", הוא אומר, "התלמידים היו ערניים והקשיבו. נראה לי שכאשר תחלוף המגפה, מערכת החינוך תלמד לשלב בין הוראה פרונטלית להוראה מרחוק."

ובחזרה לתכנית. מהו הפן הקהילתי בפרויקט שהקבוצה נדרשה להכין בשלב השני של האולימפיאדה? אני שואלת את נחמה. "התלמידים הכינו אתר בעזרת המורה לתקשוב בביה"ס, שכותרתו – גופים קטנים במערכת השמש. לאתר הוכנסו כל החומרים שהם הכינו", היא מסבירה. "החומרים יוצגו כתערוכה באתר, שאליה יוזמנו קהלים שונים בקהילה וביניהם ההורים, בוגרי בית הספר, שבט הצופים המקומי, וקבוצת "ידיד לחינוך" הפעילה בביה"ס. המנהלת, עופרה הירש, עובדת עם קבוצה זו בשיתוף פעולה."

ואני, מגלה גם כן עולמות חדשים, שבהם מורים, תלמידים ומתנדבים ביוקנעם, ואף במקומות אחרים, מתמודדים עם קשיי התקופה ועם קשיים בכלל, יכולים להם, ובדרך הם גם נהנים.