הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

"אנחנו לא זקנים מדי להיחשף בגילנו, לטכנולוגיה חדשה בדמות הזום, ללמוד, וללמד" - מאת דורון סוסליק

 שיחה עם שניים מהמתנדבים, מדריכי הזום שלנו, אבי אזרד ושלמה אבן זהר

 

אבי אזרד, המתנדב בבתי-ספר "תומר" ו"הדר" בנס-ציונה, מאמין גדול בלימוד והטמעה של שיטת הזום, גם למבוגרים, וגם לילדים.

לאבי ידע וניסיון עשיר במערכות ניהול תעשייתי, מחקר ופיתוח של פרויקטים בטחוניים. "בקיץ האחרון התחלתי ללמוד בעצמי את טכנולוגיית הזום", הוא מספר. "אני ועוד שישה מדריכים נוספים בנינו פורמט להדרכה בזום, גם למבוגרים, גם לתלמידים".

על השאלה, כיצד יאפיין התייחסות של מבוגרים מחד, וילדים מאידך, לשימוש בזום, הוא עונה:

"בין המבוגרים ניתן לזהות מתנדבים השמחים ללמוד ולהתעדכן, כדי להיות כשירים להמשך התנדבותם בבתי הספר בעידן הקורונה. אחרים מבקשים ללמוד כדי שיוכלו לתקשר עם הנכדים".

לאחר הדרכה ראשונית, הוא אומר, רבים חוזרים בשאלות נוספות, עובדה המצריכה השקעת זמן ומאמצי הדרכה נוספים.

בבתי-הספר, לעומת זאת, תנאי הלימוד שונים. "לרבים מאוד מבין הצעירים יש רקע קודם וניסיון-עבודה עם האינטרנט. לכן, לימוד הזום, יחסית, קצר וקליט.
כמובן, שיש מבין הצעירים כאלה שלא בדיוק מתעניינים בחומר הנלמד, ולא תמיד
נוכחים בשיעורי-הזום. לעיתים, כאשר התלמידים נאלצים להישאר וללמוד מהבית - הסביבה המשפחתית - אחים, הורים השוהים אף הם בבית - לא תורמים לריכוז הלומדים".

אוכלוסייה נפרדת, כוללת את אותם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. "בהם אני משקיע מאמץ כפול, עם תשומת לב מרובה", אומר אבי.

אבי מרבה לשבח את המורות בבתי הספר, ואת הרכזות האזוריות, המקבלות בברכה, ואף פונות ומבקשות מהם עוד ועוד הדרכות בזום. אבי גם משבח את הנהלת העמותה שהתמסרה ללימוד השימוש בזום, עובדה שתסייע בקידום התהליך.

ולסיום אומר אבי : "אנחנו מעריכים שהדרכנו עד עתה כ - 1000 מתנדבים ב"ידיד לחינוך". אבל השאלה היא: "מה יהא בגורלם של 3000 הנותרים, שלא עברו הכשרה? אם אכן מעוניינים הם בהמשך פעילותם - כיצד יוכלו להמשיך ולהתנדב בימי הקורונה הללו ?"...

 

ומה אומר שלמה אבן זהר מבת ים? המוטו המנחה אותו הוא: "אנחנו לא זקנים מדי להיחשף בגילנו, לטכנולוגיה חדשה בדמות הזום, ללמוד, וללמד".

ובעצם, זהו המשך, בצורה כזו או אחרת לעבודתו בבנק דיסקונט, שם עסק שנים רבות בהדרכות לעמיתיו לעבודה בכל רחבי הארץ, ולאחר מכן אף ללקוחות הבנק, בייחוד למבוגרים שבהם. "גיליתי", הוא מספר, "שרבים מהמבוגרים לא מחוברים לאינטרנט. אני חובב גאדג'טים והחלטתי להתלבש על הנושא". משפרש, הצטרף לעמותה, בה מצא כר נרחב לכישוריו ולניסיונו. הוא החל בלימוד נושא הזום. בד בבד עם התנדבות בביה"ס "ראשונים", בבת-ים החל לעסוק בהדרכות גם ב"ידיד".

גם אותו אני שואל, אם הוא חש הבדל בין הדרכת מבוגרים להדרכת ילדים, אותם הוא פוגש עתה.
"קיים הבדל גדול", אומר שלמה. "הצעירים מכירים, כמובן, טוב מאוד את הטכנולוגיה הדיגיטלית, אבל לא כולם אכן מתמסרים אליה בצורה מלאה ומחייבת". בין התלמידים שהוא מדריך, ישנם לא פעם, תלמידים עם קשיי למידה, או בעלי צרכים מיוחדים. אצלם יש להשקיע גם בנושאים טכנולוגיים, וגם בנושאי מהות חומר הלימוד". אצל המבוגרים, לעומת זאת,מטרת לימוד הזום היא "משפחתית" - שיח עם הנכדים.

אם ניצמד למוטו של שלמה בפתח הקטע הזה - אתגרים רבים עוד לפניו, אותם ימלא באמונה רבה.