הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

אברהם (ממה) ליפשיץ מכרם מהר"ל, בן 75, ארבע שנים ב"ידיד לחינוך"

אני האבא של הרעיונות, דוחף, מקים, אבל לא מסוגל לעשות עבודה שגרתית. כשהעסק רץ, אני עובר הלאה" – ממה ליפשיץ, היה קצין רדיו על אוניה, טיס מסחרי ומדריך תאוריה בבתי ספר לטיסה, יזם פרוייקטים יחודיים, והוא מתנדב בלתי נלאה כל חייו

"נולדתי בגיל צעיר מאד", פותח ממה ואומר, "נולדתי להתנדב", הוא מוסיף בחיוך.

כנער, כבר בכתה י' התנדב ממה במפעל הנחלת הלשון. "למדתי בבית ספר מקצועי עד חמש בערב, ואז הייתי נוסע למושב תרום, שהיה מושב עולים בפרוזדור ירושלים, כדי ללמד עברית. הנסיעה הזו לא הייתה פשוטה בכלל. מביה"ס עד לתחנת האוטובוס הייתי נוסע באופנים, משם עולה לאוטובוס וממנו הולך ברגל למושב, מלמד שם שעתיים ובעשר בלילה מגיע בחזרה הביתה ואז מכין שעורים. באותה התקופה גם הדרכתי בצופים".

במהלך השנים עסק ממה בהרבה מאד תחומים, כמעט אפשר להסתחרר, שלא לומר להתפעל מהיוזמות והרבגוניות.

עם נישואיו למאשה, חשבו שניהם, שכזוג צעיר, הם צריכים לגור באיזור פיתוח ולכן גרו בנצרת עילית משם עברו למגדל העמק וגם שם עסק בהתנדבות במקומות שונים, עד שנבחר למזכיר מועצת הפועלים של המקום. 

"במקור אני טכנאי אלקטרוניקה" הוא מספר , שנים רבות הייתי ימאי (קצין רדיו) בחברת צים.  אחד הפרוייקטים החשובים שעשיתי, הוא באמת  פרוייקט אדיר, שהתחיל ב-1976 בעקבות שביתת  הימאים לשיפור תנאי עבודתם. בעקבותיה הפסיקו לימאים את העבודה והתשלום לשעות הנוספות .

 "עם סיום השביתה, הסתיימו  שעות העבודה באוניות בחמש בערב. אחרי השעה הזו לא היה לימאים  כל עיסוק.  החלו משחקי קלפים ושתייה שהביאו להתדרדרות.  התקשורת לא הייתה מפותחת כמו בימינו , לא היו כבלים ולווינים, ולא היה וידיאו, ואז החלטתי ליזום פרוייקט וידיאו לימאים. כשהבאתי את הרעיון בפני מנכ"ל צים, הוא מינה אותי להקימו".

יחד עם מחלקת ההנדסה של צים וחברת אישפר (נציגי "סוני" בארץ) הוקם אולפן בבניין צים, עשו הסכמים עם ספריות וידיאו, וקבלו סרטים ומקבצי ספורט. מקול ישראל הם הקליטו מקבצי חדשות ועשו תכנית יומית בת שלוש שעות לכל אוניה. זה היה פשוט "ערוץ לימאים". כך יכלו בכל אחת מהאוניות לצפות בוידיאו לאחר ארוחת הערב. גם פריסות שלום מהמשפחות נכללו בקלטות. הקלטות הועברו לאניות עם יציאתן מכל נמל, קלטת לכל יום. באמצעות הסכמים עם המכס וחברות התעופה, הוטסו הקלטות ש"ייוצרו" בזמן שהאוניה הייתה בלב ים, אל נמל הפקידה הקרוב של כל אחת משמונים אוניות החברה.

הפרוייקט שהושקע בו כסף רב, השתלם מאד לחברת צים כי הוא חסך לחברה הרבה כאב ראש ובעיות שיכלו להיווצר מחוסר מעש של הימאים בים. גם עיתונים יומיים ומכתבים אישיים הועברו בדרך הזו.

מה עוד עשה ממה בצים? הוא הועסק בדוברות החברה והיה עורך הביטאון של חברת "צים", הוא הקים מחלקת מכירות של קונטיינרים, ותפקידו האחרון לפני צאתו לגמלאות היה ניהול הלוגיסטיקה של מערך הקונטיינרים של החברה ( 300,000 אלף קונטיינרים ).

למעלה: במהלך טיסה למטה: תדלוק והכנה לטיסהרוצים לדעת עוד? ממה היה בין ראשוני המשמר האזרחי שהוקם אחרי אסון מעלות, התנדב במשטרה, בין השאר כצלף וכמתנדב ביחידת החבלה, עשה רישיון טיס, היה טיס מסחרי ומדריך תיאוריה בבתי ספר לטיסה. בתחום האווירי השתתף גם בהקמת גוף התנדבותי (טייסת 10) שהטיסה ילדים נכים וילדים יתומי צה"ל, והדריכה במוסדות של ילדים בסיכון, הוא גם הדריך במוסדות שונים בנושאי תעופה ואחר כך באסטרונומיה.

ממה מספר שגם בחקלאות ניסה את כוחו, "אבל התברר שאני חקלאי קטן מאד", מאשה זוגתו החליפה אותו.

כששמע על "ידיד לחינוך", הוא פנה לעמותה בחיפה, אבל הובהר לו שהוא צריך להתנדב בישוב שלו- כרם מהר"ל. הדבר התאפשר רק כשהגיע למועצה האזורית חוף-הכרמל מנהל אגף חינוך חדש שהכיר את העמותה מתפקידו הקודם בנצרת עלית והתרשם ממנה מאד לטובה.

ממה היה זה שבעצם דחף להקמת העמותה בחוף הכרמל. הוא דיבר, קישר, בדק כדרכו איך אפשר להפעיל ולהתניע. "קשרתי את הקצוות, ראיתי איפה יש בעיה ואיך אפשר לפתור אותה. כשהוקמה העמותה בחוף הכרמל, חיפשנו משוגע לדבר. מצאתי אחת משוגעת, מאשה אשתי, שהסכימה להקים, 'בתנאי שאתה עוזר לי'. היום יש בחוף הכרמל 17 מתנדבים.

"מאשה ואני שני הפכים. היא מתמידה ועקשנית, לא תעזוב כלום עד שתסיים ואני, אני האבא של הרעיונות, דוחף, מקים, אבל לא מסוגל לעשות עבודה שגרתית. כשהעסק רץ, אני עובר הלאה".

בשנים הראשונות ב"ידיד לחינוך" לימד ממה אנגלית, עברית וחשבון בבית הספר "ניר עציון" ובביה"ס "העומר" בכרם מהר"ל. ב"ניר עציון" עבד עם אתיופים וזו היתה לדבריו חוויה מיוחדת.

כיום בריאותו של ממה אינה כמו שהייתה ולכן צמצם מעט את פעילותו. עם זאת, הוא מלמד יחד עם מאשה מתמטיקה בהתכתבות בפרויקט של מכון וויצמן, בשני בתי ספר, ויחד הם מנסים לקדם את הנושא בחוף הכרמל.

החיפוש אחר האתגרים בכל זאת לא מש ממנו. הוא מספר על מתנדב חדש ב"ידיד לחינוך", שרוצה להקים מעבדת מדעים בבית הספר בו הוא מתנדב, אבל נתנו לו ללמד שני ילדים שברים עשרוניים. ממה שמע על כך וביקש שיפנו אותו אליו, ואם יתברר שהמתנדב הזה מתאים, ינסו להקים יחד את המעבדה. בשביל ממה זהו אתגר, ובסיכום עם מאשה, יתחילו עם נושא אחד לכתה אחת יחד עם המורה למדעים והמנהלת.

בקיץ הקרוב מתכנן ממה קורס צלילה עם הנכדים. "בריאות? למי איכפת? העיקר החיים".