הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

הכרת עולמו הפנימי של הילד – סדנאות למתנדבים בראשון לציון

מאת: בתיה בישרי

במהלך חודש מרץ התקיימו שלושה מפגשים למתנדבי "ידיד לחינוך" בעיר ראשון לציון. למפגשים הגיעו כעשרים מתנדבים מהעיר ועוד שלושה אורחים מרחובות. המתנדבים נחשפו למגוון נושאים העוסקים בהכרת עולמו הפנימי של הילד: תלמיד נורמטיבי בכיתה שאינו משתף פעולה, תלמידים מתקשים, תלמידים לקויי למידה ותלמידים בעלי תסמונת של הפרעות קשב, כשהמטרה לראות את כל אלה בגובה העיניים, בעיניים מבינות, מכילות ותומכות.

ההרצאות הועברו ע"י הרכזת היישובית ד"ר מרגלית עובדיה והן התמקדו בנושאים הבאים:

  • מאפייני תלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעת קשב וריכוז
  • אסטרטגיות ומיומנויות למידה- טיפים ועצות ישומיים
  • איך פועל המוח? אחסנה ושליפה של מידע בעת הצורך

המרצה התחילה ופתחה שהכלים שיקבלו המתנדבים ויחשפו אליהם, אמנם מדברים על ילדים עם לקויות למידה, המתקשים באחת או יותר מן המיומנויות ללימוד קריאה, כתיבה, כתיב או חשבון, אך הם טובים ומתאימים גם לכלל התלמידים המאכלסים את הכיתה.
בעידן שבו הטכנולוגיה מתפתחת והילדים חשופים לעולם המסכים ומבלים שעות רבות מול המסך, יש והם מתנתקים ממה שנעשה סביבם ובנעשה בכיתתם וכך הם צוברים פערים הגורמים לקשיים. קשיים אלה עלולים לגרום לירידה בתיפקוד במקצועות הלימוד, לכן מתן מענה הולם בדרכי למידה חלופיות יצמצם את הפער בין תלמידים אלו לתלמידים בני כיתתם.

אנו רואים פגיעה בתחום ההתנהגותי, הבאה לידי ביטוי באי שקט מוטורי שמקשה עליהם לשבת במקום לאורך זמן ולתנועתיות גבוהה, אימפולסיביות, קשיים בניהול זמן, ארגון ותכנון מרחב הלמידה, ביצוע איטי של מטלות הנדרשות מהם ועוד.

בתחום הרגשי חברתי נוצרות בעיות רגשיות, העלולות להתפתח עקב כישלונות חוזרים ונשנים ותחושת חוסר אונים. כל זה מוביל להתפתחות דימוי עצמי נמוך, מה שפוגע ביכולת התלמיד וכתוצאה מכך הוא עלול לפתח חרדות שבאות לידי ביטוי בעיקר במבחנים.

ילדים אלה גם מתקשים ביצירת קשרים ובהבנת מצבים חברתיים, וכן בקבלת חוקי משחק. כל זה עלול להשליך על התחום הלימודי.

הילדים זקוקים לתמיכה, להבנה, לחו"מ (חיזוקים ומחמאות) ולבסיס בטוח של קשר עם דמויות משמעותיות - אוהבות, תומכות, מכילות ומקבלות, המקנות לילד אמונה ביכולתו וכוח להתמודד. כאן נכנסים לתמונה המתנדבים כדמויות תומכות וקשובות לקשיים ולמצוקות של התלמיד. המתנדבים עובדים כאן לא רק על בסיס של עזרה בשיעורים אלא כדמות של מבוגר אחראי, מבוגר משמעותי.

במסגרת המפגשים קיבלנו והרחבנו את הידע שלנו בכלל, ובעיקר בנושא של ילדים מתקשים, כאלה עם הפרעות קשב וריכוז ו/ או לקויות למידה וכאלה שמתקשים בגין צבירת פערים שנבעו מסיבות שונות ומגוונות. נחשפנו ורכשנו טיפים איך ניתן לקדם ולהעצים את הילדים, הן ע"י תמיכה, קבלה והכלה, והן ע"י עצות וטיפים לקידום הלמידה של הילדים. בכל מפגש המתנדבים העלו בעיות ושאלות לגבי תלמידים איתם הם עובדים וקיבלו תשובות שהיו בגדר של כלים ישומיים לעבודה עם התלמידים.

 להלן תגובות אחדות של המתנדבים משיחת המשוב:

"קיבלתי הרבה כלים ועצות להבנת עולמם של הילדים".

"למדתי שלא צריך להרפות, צריך חיפוש והתאמת טכניקות לימוד, וכן בדיקה מה מתאים ומה יועיל ללמידה".

"מפגשי ההרצאות הקנו לי ידע, איך להמחיש לתלמידים את החומר הנלמד באמצעות שימוש בטבלאות"

"מתוך מה שלמדתי מההרצאות, כל אחד יכול ונדרש לספק מעבר להסבר וללימוד גם חו"ם (חיזוקים ומחמאות) וגם חום ואהבה"

למדנו מתי הילד פנוי ללמידה ומה יעזור לו להיות פנוי ללמידה"

"למדנו כיצד להעביר לילד את החומר הנלמד (אותיות, מספרים, מילים בעברית ובאנגלית)

 הנושא היה מרתק ונתן טעם לעוד...