הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

לפעמים הסמרטפון יכול לעזור לנו, המתנדבים, בעת מפגש פרטני עם תלמידים

מאת: רעיה סול

הרבה מערכונים נכתבו אודות הטלפון הישן והמוכר של פעם: המערכון של אילי גורליצקי, שמדבר מהבסיס: "לא שומעים...", המערכון עם רבקה מיכאלי ויוסי בנאי: "הלו יוסי, זו אמא מדברת", וכמובן הגששים: "כאן ד"ר אייזן מחלות פנימיות...".

אותו טלפון שחור וכבד משקל, שכבר עבר מן העולם, המצמיד אותך למקום המצאו, עם החוגה והאפרכסת, המתאימה למבנה האנטומי של הראש, והשיחות אותן צריך להזמין דרך המרכזייה, והמרכזנית שמודיעה לך שעברו הדקות שהוקצבו לך.

לא נקפח את הטלפון הציבורי, שהופעל בעזרת אסימון וגם כאן הזמן היה מוגבל.

בימינו הכל נראה שונה כל כך. הדור הצעיר אינו יודע מהו אסימון, הטלפון זמין לכל ילד מגיל פעוטון, זמין בכל זמן ובכל מצב: ברכבת - שם נשמעות השיחות הפרטיות, בקופת חולים, בהצגה, בקולנוע, וגם בעת מפגשים חברתיים או משפחתיים, כל אחד עסוק בנייד שלו.

עם כל החסרונות, יש בו, בטלפון הסלולרי גם מעלות רבות. הוא משמש כמפת התמצאות (הווייז), כיומן פגישות וכמצלמה. לדאבוננו המצלמה גם יכולה לשמש ככלי שלילי כדוגמת מעשה הנערים בקפריסין והנערה הבריטית. עוד תופעה מכאיבה היא השיימינג, כשבלחיצת כפתור אפשר להחרים ילד/ה ולהוציאם מהמעגל החברתי.

מאידך, הטלפון משמש גם כמחשב וככלי אינפורמטיבי, שיש בו תועלת רבה.

במסגרת עבודתי ב"ידיד לחינוך", אני נעזרת לא פעם ב מכשיר זה, כדי לשאוב אינפורמציה נוספת על החומר הנלמד תוך כדי שיעור עם המורה בכיתה, וגם בשיעור פרטני. לא מזמן כשישבתי בשיעור עם תלמיד, נתקלנו בשם אדם שלא היה מוכר לי. פתחתי את הטלפון הסלולרי ומצאתי את האינפורמציה עליו בגוגול. וכך, כשאני רוצה להסביר דבר מה ולהמחיש זאת בתמונה, אני נעזרת בסלולרי, להראות פרח מסויים, או בעל חיים אודותיו מדובר, אישיות מיוחדת, מבנה כלשהו, או מקום על פני כדור הארץ.

אם אני עובדת, למשל, עם עולה חדש ואינני יודעת תרגומה של מילה, הוא שולף מיד את הטלפון הנייד שלו ומוצא את התרגום הנכון.

לעתים כדי ליצור קשר קרוב יותר עם התלמיד, אני מראה תמונות משפחתיות שאף הן תורמות לאמון יתר ולקרבה. למשל, בעברי הייתי לולנית בביה"ס החקלאי בו למדתי. רציתי להמחיש זאת לתלמיד, והראיתי לו, כיצד בנוי לול כזה, היכן האבוס להאכלה ושוקת המים, זה עניין אותו מאד, וכך הוא גם למד עוד משהו שלא ידע ולא הכיר.

יש למכשיר מעלה נוספת כקבוצת הורים ומורים בוואטסאפ. גם אם צריך להזעיק הורה בשל סיבה בריאותית למשל, השימוש בטלפון הסלולרי זמין יותר. כמעט תמיד מישהו מבני המשפחה יימצא לבוא ולקחת את הילד.

אני מקווה שהתלמידים איתם אנו עובדים, יידעו להשתמש נכון בטלפון הסלולרי, ולהפיק ממנו את המירב.