הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

רענן שמיר מקיבוץ מעגן מיכאל בהתנדבות יוצאת דופן

מאת: מאשה ליפשיץ

פגשתי לראשונה את רענן שמיר בזמן חפיפה עם אורה, רכזת "ידיד לחינוך" בחוף הכרמל,  שהחליפה אותי. יחד ראיינו את רענן וצרפנו אותו לעמותה. הוא היה המתנדב הראשון שלנו מקבוץ מעגן מיכאל. רענן, המתנדב הצעיר ביותר שלנו, סיפר על המחלה הקשה שהוא עובר ושכתוצאה ממנה נאלץ לפרוש מעבודתו. הוא ביקש לעבוד עם תלמידים, כדי לעורר את סקרנותם ולהרחיב את תחום העניין שלהם במדעים. כבר אז חשבתי, שיהיה מעניין  לראות כיצד הוא מפעיל את תלמידיו.

לפני שהצטרף ל"ידיד לחינוך" השתלב רענן בהתנדבות בבית הספר המשותף חוף הכרמל
כמלווה ותומך קבוצות תלמידים במיזם הבינלאומי FRC  (Firt Robotic Competiton).

הכשרתו כמהנדס מכונות  ותפקידו בתכנון ובנייה של אמצעי ייצור במפעל הפלסטיק של הקיבוץ, משכו אותו באופן טבעי לנושא ה- FRC.

על מיזם FRC ניתן ללמוד ממקורות במרשתת כמו: (https://www.firstisrael.org.il/frc)

בתמונה משמאל רענן בשיחה עם נמרוד אקרמן, מנכ"ל העמותה

בשלב מסויים החליט רענן להרחיב את פעילותו לשכבות גיל צעירות יותר, לבית הספר היסודי, ובנה תכנית שתעלה את הילדים על מסלול "אהבה לטכנולוגיה", כך קרא לתכניתו. הוא תכנן לעבוד עם קבוצה במהלך סמסטר ולהחליף קבוצה בכל סמסטר. הילדים כל כך התחברו אליו, עד שלא הסכימו להיפרד. רענן המשיך איתם במשך שנתיים וקידם אותם שלב אחרי שלב מהתנסות להסקת המסקנות ויישום הנלמד.

השלב הראשון של המפגשים עם הילדים כלל משחקי מדע, שמהם יוכלו להסיק ולהבין חוקים בפיזיקה. לדוגמה:

  • התנגשות בין גופים בעלי מסות שונות, צפייה במה שקורה כשהמסות מאוזנות וכשהמסות אינן מאוזנות.
  • התנסות בחיכוך ובהשפעתו: הליכה על משטח מחוספס, דשא, לעומת הליכה על משטח חלקלק, שבו אין חיכוך ועל כן ההתקדמות בלתי אפשרית.
  • בחינת התנהגות נדנדת מאזניים וצפייה בתוצאות כאשר משנים את נקודת האיזון.

כל משחק היה מלווה בחוויית התנסות ולאחר מכן דיון בכיתה, הסקת מסקנות והכללה.

בשלב השני למדו הילדים להציג גופים באופן גרפי מנקודות מבט שונות, כהכנה לסרטוט ולאחר מכן יכלו לעבור לסרטוט ממוחשב באמצעות תוכנות ייעודיות כמו אוטוקאד.

בשלב הבא בנו באמצעות הסרטוט גופים, והדפיסו אותם במדפסת תלת מימד, שבית הספר קבל כתרומה.

שלב נוסף שהתחיל רענן לקדם, היה אוטומציה, כמו סיבוב גלגל שיניים באמצעות גלגל שיניים אחר, הפעלת גלגל שיניים על פס שיניים.

 

לקוח מתוך אתר המכלול.

במהלך פעילותו של רענן עם התלמידים, נוצרה קבוצה ייחודית ומגובשת וקשר הדוק עם הילדים והוריהם, שידעו להביע את הערכתם לפעילותו של רענן. השנתיים האלה עם הילדים העניקו לרענן סיפוק וחוויה רגשית ביותר. גם היום, כשהוא נפגש עם הורים או תלמידים לשעבר, ההתרגשות הדדית וגדולה.

לשאלתי השיב רענן, כי הקבוצה כללה בנים ובנות וכולם גילו סקרנות למדע ולטכנולוגיה, בניגוד לסטיגמות המגדריות הרווחות בחברה (המסרים הסמויים שהילדים מקבלים בגן ובבית הספר). מה שקובע ומשפיע הוא הציפיות שלנו מילדינו. אהבתי את הקביעה הזו.

עקב מחלתו נאלץ רענן להסתגל ולהתאים את עצמו למציאות משתנה, ולבנות מחדש את תחומי העניין שלו. בתהליך שעבר ובהסתכלות על עצמו הוא מגלה רענן חדש לעומת רענן הישן, כהגדרתו.

בין השאר יצר לעצמו מתחם פעילות שיקומי, ובשטח שקיבל למטרה זו, הוא מגדל צמחייה, תוכים מגוונים וארנבים. כמו כן הקים מכוורת קטנה ובה מספר דבוריות (כוורות דבורים), מהן הוא רודה דבש בעונת הרדייה.

    
 

  נוצרה פינה קהילתית המתפקדת כפינת רוגע בשילוב עם הטבע. בתחילת הדרך רענן שילב את תלמידיו בבניית הפינה ובפעילות בה. המקום הוא אבן שואבת למבקרים צעירים. רענן מתכנן להרחיב את פעילותו שם לתמיכה באנשים שנפגעו ממחלות וזקוקים לשיקום.

רענן נמצא כרגע באתנחתא עקב טיפולים חוזרים שהוא עובר, טיפולים המותירים אותו מותש וללא אנרגיות. הוא מקווה לחזור לפעילות לאחר התאוששותו.

רענן, יליד קבוץ נען. בקרוב ימלאו לו חמישים.

מאחלת לרענן החלמה מלאה וחזרה לפעילותו המבורכת ויוצאת הדופן.

תודות שלוחות לקבוץ מעגן מיכאל ולחברים שתמכו ועזרו לפעילות של רענן ולעמותת "ידיד לחינוך".

 
רענן עם ילדי הגן הצעיר בפינת הרוגע, חשים, צופים ולומדים