הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

שיחה על פלורליזם והיחס לאחר - יום הזיכרון לשואה אצל ידידי החינוך בחוף הכרמל

מאת: מאשה ליפשיץ

 

היום, יום הזיכרון לשואה, התכנסנו מתנדבי "ידיד לחינוך" בחוף הכרמל למפגש היישובי התקופתי שלנו.

מכיוון שהשואה היא נושא מאד טעון אצל כולנו, גם לאלו שאין להם קשר אישי לשואה, ניתנה אפשרות לאנשים להתבטא ולספר על התחושות שלהם והמפגשים שלהם עם מי שחוו את השואה על בשרם ושרדו. גם אם אין קשר אישי לשואה, הקשר הוא לאומי. אנטישמיות, גם כשהיא מופנה לחלק מאיתנו, פוגעת בכל העם היהודי. אנחנו, שחלק גדול מעמנו, חווה את השנאה, הפגיעה והאכזריות הבלתי נתפסת כלפינו בשל גורמים כמו מוצא, דת ותרבות, חייבים לחרוט על דגלנו שלא מספיק לספר לדורות הבאים, לא מספיק לזכור ולא לשכוח, אלא לשלול מכל וכל התנהגויות חסרות סובלנות כלפי השונה, בגלל דברים שאין לנו שליטה עליהם.

ריקה שפרינצק, מתנדבת ב"ידיד לחינוך", רכזת התקשורת של העמותה, הנחתה את נושא המפגש: "רב-תרבותיות ופלורליזם".

ריקה הציגה חומרים ממקורות שונים, הקשורים לסדנה שהעבירה. בין השאר דיברה על קבוצות שנתונות לפגיעות בגלל שונותם כמו: ערבים ישראלים, אתיופים, להט"בים (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים), מזרחיים, אשכנזים, נשים. כמו כן הביאה ריקה מדבריהם של אנשים שסבלו מפגיעה כזו. היא שיתפה אותנו בדיאלוג בין אב לבתו מתוך ספרו של הסופר המרוקאי, טאהר בן ג'לון, "הגזענות כפי שסיפרתי לילדתי", שבו מנסה האב לענות על שאלותיה של ילדתו ולהסביר לה מהי גזענות.

במהלך המפגש צפינו בקטעים מתוך סרט שברקע שלו, נאומו של מרטין לותר קינג – "יש לי חלום", שבו הוא מדבר על חלומו שכל בני האדם אכן יהיו שווים. הסרט מתאר ניסוי שכלל התייחסות שנמשכה בסך הכל שעתיים וחצי ללבנים "כחולי עיניים", לפי אותם דפוסי התנהגות להם זוכים השחורים. במשך הזמן הזה הם חוו יחס קשה, מתנשא ובלתי מתחשב מצד השחורים והאיספאנים. הם התבקשו לענות על שאלות שאינן מוכרות להם מתרבותם, כשההתייחסות לחוסר הידע הזה קיבלה פרשנות של רמת אינטליגנציה פחותה. הם נשפטו על פי עיניהם הכחולות, נתונים שאינם באחריותם ואין להם שליטה עליהם, ממש כפי שנוהגת התרבות הלבנה כלפי השחורים, תוך מתן פירוש, שעיניים כחולות נובעות ממחסור במלנין לכאורה ולכן, כמות אור גדולה חודרת למוחם ופוגעת ביכולתם האינטלקטואלית. עליונות הכוח לעומת האינטליגנציה.

בין השאר נאמר בסרט, כי גם אם אדם אינו מזדהה עם פגיעות גזעניות או התנהגויות שליליות אחרות כלפי האחר, וגם אם הוא עצמו לא היה נוהג כך, עצם אי התערבותו היא הסכמה לכאורה עם הפגיעה - שתיקה, מתוך נוחות, של האדם המוסרי.

בתום המפגש דיברו המתנדבים על הגישה של מערכת החינוך לגבי בעיית השונה, על ההתמודדות הקשה בנושא ועל תרומתם של יחידים, כמו המתנדבים, להתייחסות סובלנית ומכבדת כלפי השונה.

תודה לריקה על הסדנה מאירת העיניים והרלוונטית, לצערנו, גם ובמיוחד בתקופתנו.
 

מתנדבי "ידיד לחינוך" חוף הכרמל מתכנסים לשיחה סביב שולחן עגול
מימין לשמאל: ג'קי, חוה, חנה ש, חגית, נירה, חנה ל, ריקה