הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

אצל 67% מהתלמידים העובדים עם מתנדבי "ידיד לחינוך" עלה הדמוי העצמי. 67% מהתלמידים העידו על עצמם שהם מבצעים משימות טוב יותר – תוצאות מחקר שערכה ד"ר עירית דיאמנט על עבודת השטח של מתנדבי "ידיד לחינוך"

"איזה כיף שהגעת, אני מאד אוהבת את השעורים האלה, כי אנחנו קצת מדברים וגם לומדים". "זה נותן לי יותר בטחון עצמי ואני מרגיש שמישהו תומך בי, דוחף אותי" - אלה הם רק מעט מהמשפטים שכתבו ילדים במחקר שערכה דר' עירית דיאמנט עבור עמותת המתנדבים הגימלאים במערכת החינוך: "ידיד לחינוך".

בעמותה יותר מאלפיים מתנדבים בשלושים ושלושה ישובים ברחבי הארץ. הנחת היסוד של העמותה היא כי קידום תחושת המסוגלות וטיפוח דמוי עצמי חיובי ישפיעו גם על הישגיהם הלימודיים של התלמידים. התלמידים בבתי הספר זוכים לתשומת לב מרוכזת של המבוגר המתנדב מ"ידיד לחינוך" לפחות אחת לשבוע, תוך הנחה שבזכות מפגש זה, הם יהיו פנויים יותר ללמידה בשאר השעות והימים.

לגימלאים המבוגרים יש אפשרות לתרום מניסיונם בהרבה מאד תחומים, יש להם יותר פנאי והמתנדבים שבהם  יכולים ומוכנים להקדיש את הזמן הזה לעבודתם. הם יכולים לקחת על עצמם תחומים שהמורים בכיתות לא תמיד פנויים אליהם בגלל הכיתות הגדולות ועומס המטלות שמוטל על כתפיהם.

"ידיד לחינוך" בודקת  ומעריכה את עבודתה באופן רצוף ועקבי מאז הקמתה לפני שבע שנים. מטרת מחקר ההערכה שהתקיים השנה, הייתה לסייע בקביעת מדדי הצלחה, שישקפו את האופן שבו רציונאל העמותה בא לידי ביטוי בעבודתם של המתנדבים עם התלמידים. מחקר ההערכה כלל מדגם של  תלמידים, מורים וכמובן, המתנדבים עצמם.

המורות שהשתתפו במדגם דווחו על תחושות של הצלחה בקרב התלמידים בעקבות העבודה עם המתנדבים, והזדמנות לחוות חוויות של הצלחה בעבודה עימם. השינוי המשמעותי ביותר חל בתחום הדמוי העצמי והביטחון העצמי של התלמידים העובדים עם המתנדבים.  מניתוח המימצאים  מדווחן של המורות עלה, כי אצל 67% מהתלמידים עלה הדמוי העצמי  בעקבות העבודה עם המתנדבים, במידה רבה (18%במידה בינונית). כמו כן אצל 65% מהתלמידים, עלה הביטחון העצמי  במידה רבה(26% במידה בינונית), ואצל 63%  מהתלמידים עלתה  תחושת המסוגלות במידה רבה (21% במידה בינונית). "המתנדבת מסייעת המון לתלמיד, תורמת לתחושת הביטחון שלו ומעודדת אותו."

לדברי דר'  דיאמנט "קריאת דברי המחנכות מעידה על מלוי ציפיותיהן מעבודת המתנדבים מעל ומעבר. הן העידו על השפעתם של המפגשים במנעד רחב של תחומים. ראשית, למרות שלא נשאלו על כך, הן ציינו תכונות אותן מביאים עימם המתנדבים והמתנדבות , תכונות המשפיעות על המפגש עצמו ועל תוצאותיו: רוגע, חום, אהבה, איכפתיות, סבלנות, קשב, נועם ונתינה אמיתית.  "התלמידים מחכים לה בקוצר רוח, מבקשים שתבוא כל יום". המחנכות אף ציינו את התרומה של נוכחות המתנדבים להן עצמם. "המפגשים עם המתנדבת סייעו לי מאד בכתה, ידעתי שיש על מי לסמוך ונהניתי כשהגיעה".

והתלמידים, איזה מסר הם העבירו בעקבות עבודתם עם המתנדבים? 67% העידו על עצמם שהם מבצעים משימות טוב יותר ,בעקבות עבודתם עם המתנדבים, במידה רבה (19% במידה בינונית), 54% ציינו שהם מבטאים עצמם טוב יותר במידה רבה (33% במידה בינונית), ואותו האחוז של התלמידים ציינו  גם שהם מסוגלים לעזור לעצמם כעת במידה רבה וסומכים על עצמם.  לא פחות חשוב לציין ש88% מהתלמידים ציינו כי הם שמחים לבוא לבית הספר בעקבות העבודה שלהם עם המתנדבים (65% במידה רבה ו- 23% במידה בינונית).

.המתנדבים עצמם חשים כי התחום הרגשי הוא התחום העיקרי בו הם תורמים לתלמידים. ברור לכולנו כי התחום הרגשי שזור בתחום הלימודי ובתחום החברתי ומשפיע עליהם.

גם המתנדבים ציינו את הקשר שהם הצליחו ליצור עם התלמידים כדבר החשוב ביותר שקרה במפגש, והדגישו כי קשר זה מאפשר לתלמידים לתת בהם אמון ולחוות חוויות של הצלחה המקדמות את התלמידים הן בעבודתם עם המתנדבים והן בסיטואציות נוספות בכתה עצמה.

.נראה שלא ניתן לנתק בין התועלת שעבודת המתנדבים מביאה לתלמידים, שהיא כמובן במוקד העשייה שלהם, לבין התועלת בעבודתם ובתרומתה לעבודת הכיתה, ובכללם גם למורה עצמה.